Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak, zorunlu trafik sigortalarına yapılan fahiş zamları TBMM gündemine taşıdı.
Hazine ve Maliye Bakanı Nurettin Nebati’nin yanıtlaması talebiyle TBMM Başkanlığına bir soru önergesi veren Budak, “1 Eylül’den itibaren zorunlu trafik sigortalarında %20 artışa ek olarak her ay %4,75 zam yapılacak. Aylık ve azami primlerde yapılan artışlarla son bir yılda araç sigorta primlerine yapılan zam yüzde 135’e ulaştı. Zorunlu trafik sigortası cep yakıyor” dedi. Sigortacılık sektörünün ciddi bir krizle karşı karşıya olduğunu ifade eden Budak, “Zorunlu olmasına rağmen sigorta yaptırmadan trafiğe çıkanların sayısı her geçen gün artıyor. Trafikteki her beş araçtan birinin zorunlu trafik sigortası, her dört araçtan üçünün kaskosu yok. Son yapılan fahiş fiyat artışları krizi daha da büyütecek” dedi.
“SİGORTA SEKTÖRÜ ŞİRKETLERİN İNSAFINA BIRAKILMIŞ DURUMDA”
Sektörü düzenlemekle görevli Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu(SEDDK)’nun duruma seyirci kaldığını dile getiren Budak, şöyle konuştu: “Şirketlerin taleplerini karşılamak için yönetmelikle fahiş zamlar yapıldı ama vatandaşın şikayetlerine kulak tıkanıyor. Sigorta sektörü şirketlerin insafına bırakılmış durumda. Bu şirketler için yasal tarifeler içinde poliçe düzenlemek bir zorunluluk. Keyfi biçimde poliçe üretmekten kaçınamazlar. Aksi durumun tespiti halinde SEDDK devreye girecek, tedbir alacak ve yaptırım uygulayacak. Göstermelik uyarılarla piyasadaki krizin çözülmesi mümkün değil.
“SİGORTA PRİMLERİNDE RESMİ ENFLASYONUN ÜZERİNDE ZAM YAPILDI”
Zorunlu trafik sigortalarında tarifeyi düzenleyen yönetmelikte Aralık 2021’den beri üç kez değişikliğe gidildi. 1 Eylül’den itibaren azami primlerde %20 artışa ek olarak her ay %4,75 zam yapılacak. Aylık ve azami primlerde yapılan artışlarla son bir yılda araç sigortası prim miktarlarında %135 zam yapıldı. Resmi enflasyondan 55 puan fazla zam yapıldı. Burada yapılan zamdan anlaşılacağı üzere TÜİK’in açıkladığı enflasyon rakamlarının piyasada hiçbir karşılığı yok”
YANIT BEKLEYEN SORULAR
Budak, soru önergesinde şu soruların yanıtlanmasını istedi: “Karayolları Motorlu Taşıtlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortalarında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmeliği’ndeki değişikliklere neden ihtiyaç duyulmuştur? Prim oranlarındaki artışların araç sahipleri üzerinde yaratacağı olumsuz sonuçlar dikkate alınmış mıdır? Artışların vatandaş üzerinde yaratacağı olumsuz sonuçlara yönelik ne tür önlemler alınmıştır? Bugüne kadar kaç şirket poliçe kesmekten kaçınmıştır? Poliçe kesmekten kaçınan şirketlere ne tür yaptırımlar uygulanmıştır? Son on yıl içinde kaç araca zorunlu trafik sigortasını yaptırmadığı için ceza kesilmiştir? Yıllara göre dağılımı nasıldır? Trafik sigortalarında, son bir yılda üç-dört kat artan fiyatları düşürmeye yönelik bir çalışmanız var mıdır?”