Geçen yıl ve bu yıl Ramazan ayı üretici fiyatlarındaki değişim ve yıllık fiyat artışları konularına değinen, Gazipaşa Ziraat Odası Başkanı Yusuf Çelik,
“Beklentimiz, bütün kesimlerin sorumlu davranması, artan talebin suiistimal edilmemesi, tüketicilerin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesidir” dedi.
TÜRKİYE Ziraat Odaları Birliği (TZOB) 28 Şubat ile 17 Mart arasında markette en fazla fiyat artışı olan ürünleri açıkladı. Buna göre en yüksek artış yüzde 25,9 ile lahanada görüldü. Lahanadaki fiyat artışını yüzde 15,1 ile yeşil soğan, yüzde 9 ile kuru soğan, yüzde 8,4 ile yeşil mercimek takip etti. Ramazan ayı öncesi üretici fiyatları geçen yıl ve bu yıl Ramazan ayı fiyatlarındaki değişim ve yıllık fiyat artışları’ konularına değinen Gazipaşa Ziraat Odası Başkanı Yusuf Çelik, “Üreticilerimiz artan maliyetler nedeniyle yükselen fiyatlardan yeterli geliri elde edemiyor, tüketicilerimiz ise pahalıya tüketmek durumunda kalıyor. Başta depremler olmak üzere özellikle sel, kuraklık gibi doğal afet etkileriyle mücadele ettiğimiz bugünlerde, beklentimiz, bütün kesimlerin sorumlu davranması, artan talebin suistimal edilmemesi, tüketicilerin yeterli ve güvenilir gıdaya uygun fiyatla erişebilmesidir” dedi.
ÇİFTÇİLERİMİZ MOTİVE EDİLMELİ
Gıda arzında sıkıntı yaşanmaması için çiftçiyi desteklemek, üretime devam etmelerini sağlamak zorunda olduklarının altını çizen Başkan Çelik, şunları kaydetti, “Özellikle deprem bölgesinde büyük bir yıkıma uğrayan çiftçilerimizi motive etmeli, onları tarlada, üretimde tutmalıyız. Üretimin yoğunlaştığı bugünlerde deprem bölgesinde tüm üretim faktörlerini üreticilerimizin hizmetine sunmalıyız. Gıdanın oldukça fazla önem kazandığı bugünlerde üretmeye eskisinden daha çok ihtiyacımız var. Üreticilerimizin ve halkımızın mağdur olmaması için tedbirler zamanında alınmalı, pazarlama sorunları çözülmeli, gıda denetimleri artırılmalıdır” diye konuştu.
ZAMLAR DURDURULAMIYOR
Aynı dönemde market fiyatlarına bakıldığında ise 39 ürünün 28’inde fiyat artışı görülürken, 11’inde ise azalma olduğunu vurgulayan Çelik, market fiyatlarındaki artışı paylaştı. Buna göre, markette en fazla fiyat artışı yüzde 25,9 ile lahanada görüldü. Lahanadaki fiyat artışını yüzde 15,1 ile yeşil soğan, yüzde 9 ile kuru soğan, yüzde 8,4 ile yeşil mercimek takip etti. Marketlerde fiyatı en çok düşen ürün yüzde 21,9 ile patlıcan oldu. Patlıcandaki fiyat düşüşünü yüzde 20,4 ile domates, yüzde 19 ile karnabahar, yüzde 14,5 ile salatalık izledi. Üretici fiyatlarında ise bu süreçte 31 ürünün 12’sinde fiyat düşüşü, 8’inde ise fiyat artışı olduğunu ve 11 üründe ise fiyat değişimi görülmediğini tespit edildi.
EN ÇOK PATLICAN DÜŞTÜ
Buna göre, üreticide, havuç, elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru incir ve Antep fıstığı fiyatlarında değişim olmazken fiyatı en çok düşen ürün yüzde 34,5 ile patlıcan oldu. Patlıcandaki fiyat düşüşünü yüzde 33,3 ile limon, yüzde 32,1 ile domates, yüzde 28 ile karnabahar, yüzde 22,5 ile patates, yüzde 20,9 ile kabak, yüzde 19,2 ile marul, yüzde 9,1 ile kuru soğan izledi. Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 36,8 ile sivri biberde görüldü. Sivri biberdeki fiyat artışını yüzde 8,6 ile yumurta, yüzde 7,3 ile pırasa, yüzde 6,2 ile dana karkas, yüzde 5,9 ile yeşil soğan takip etti” ifadelerini kullandı.