Serbest Muhasebeci Mali Müşavir (SMMM) Kerim Uğur, dijital dönüşüm süreciyle birlikte muhasebe hizmetlerinde artan masraflar ve yeni uygulamalara ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Defter tasdik ve dönem hazırlık giderlerinin yeni adıyla “Dijital Dönüşüme Uyum ve Hizmet Giderleri Katılım Payı” olarak toplandığını belirten Uğur, bu ücretin gerekliliğine ve muhasebecilere getirdiği yükümlülüklere dikkat çekti.
Kerim Uğur, muhasebecilerin dijital dönüşümle birlikte ciddi bir maliyet artışıyla karşı karşıya kaldığını söyledi ve şu ifadeleri kullandı: “Serbest muhasebeci mali müşavir; şirkete ait finansal bilgileri analiz eden, hizmet vermiş olduğu kurumun vergi gibi yasal yükümlülüklerini takip ederek finansal her türlü faaliyetin kaydını tutmakla ve raporlamakla yükümlü kişidir. Serbest muhasebeci mali müşavir ücret tarifesi, her yıl Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirler Oda Kurulları tarafından hazırlanan ücret tarifesi Hazine ve Maliye Bakanlığının onayı ile resmi gazetede asgari tarife yayınlanır ve yürürlüğe girer. Açıklanan bu ücret tarifesinin konusu hizmet vermiş olduğu kurumun vergi ve Sosyal Güvenlik Kurumu gibi yasal yükümlülüklerini takip ederek finansal her türlü faaliyetin kaydını tutmak ve beyanları göndermektir
Eski adı defter tasdik ve dönem hazırlık gideri yeni adı dijital dönüşüme uyum ve hizmet giderleri katılım ise odaların o yıl kullanılacak yasal defterlerin noter masrafları, dönemde kullanılacak kırtasiye, matbu evrak, dijital dönüşüm, veri güvenliği, verilerin saklanması ve yedeklenmesi, donanım, yazılım, bilişim, internet, e dönüşüm, ek ekipman, ulaşım, posta, kargo ve diğer tüm giderler için hizmetlerin aksamaması için odaların tavsiye niteliğinde açıklanan ve her yıl Aralık ayında bir defaya mahsus alınan bir ücrettir. Genel olarak zaten muhasebe parası veriyorum niye bu giderleri vereyim mantığı vardır.
Geçmiş yıllarda bir oda başkanı bir mali müşavirden görüş almadan çıktı gazetelere defterler, defter beyan sistemine dönüştü artık defter tasdik ücreti verilmeyecek diye bir beyanda bulundu. Sayın oda başkanının yukarıdaki saydığımız giderlerden galiba haberi yok. Her hangi bağlı olunan bir odaya her yıl aidatını yatırdığınız halde bir işlem için başvurulduğunda, örneğin sicil tasdiknamesi ücreti 660 gibi bir rakam alırlar. Şimdi sayın mükellefler gidip oda başkanına başkan biz zaten oda aidatını yatırıyoruz verdiğiniz bir kâğıt buda ücretli olur mu diyebilir mi?
Bir avukata gidince avukatlık ücreti ayrı dosya masrafı ayrıdır. Bir tamirciye gidince işçilik ayrı parça gideri ayrılır. Bir lokantaya gidince yemek parası ayrı garson hizmet bedeli ayrıdır. Evet, bu yıl bilanço usulüne göre defter tutan mükelleflerin büyük defter ve yevmiye defterleri zorunlu olarak e deftere geçişi sağlandı. Diğer taraftan envanter noter tasdiki zorunluluğu devam ediyor. Bizim aldığımız resmi gazetede yayınlanan ücret sadece mali yükümlülükler olan beyanların hazırlanması ve sosyal güvenlik kurumu işlemleri içindir.
Ne kadar dijitalleşirsek biz mali müşavirlerin masrafları o kadar artar. Eski kağıt fatura zamanında müşteriye alım yaptığı yerden kağıt faturasını alır sattığı zaman da faturasını keser ay sonuna doğru mali müşavirine götürür işletirdi. Şimdi e-fatura, e-arşiv fatura kısaca başında e gecen her belge asla müşteriye ulaştırılmaz. Mail, WhatsApp veya entegratör aracılığı ile müşteriye ulaştırılır. Günümüz Türkiye’sinde hala akıllı telefon kullanmasını bilmeyen maalesef vergi mükellefleri var. Şimdi sen bu mükelleften her ay çeşitli yollarla gelen fatura fişleri dökümünü alıp mali müşavirine iletmesini bekleyemezsin. Diyelim ki çıktı almasını biliyor ama Türkiye’de hangi işletmede bilgisayar ve diğer yazılım ekipmanları vergi mevcuttur. İşte bu çıktıları alıp yazdırmak toparlamak maalesef biz Mali Müşavirlere düşüyor, burada kırtasiye ve yazıcı toner masrafları ortaya çıkıyor. Maliye ve Sosyal Güvenlik denetim, incelemelerinde belgenin aslı kabul görür. Müşteriden evrak istersin gel al her ay müşteriye bir evrak toplamaya bir S.S.K bordrolarını imzalatmaya iki defa ayağına gidersin. Burada bir yol masrafı doğar. Müşteriden evrak istersin, WhatsApp’tan atar çıktısı almak zorundasın, müşteriden evrak istersin “Benim mail şifrem şu, gir oradan yazdır” der; tamam yazdıralım burada bir kağıt ve kartuş masrafı doğar. Müşterinin yanında sigortalı çalışanı vardır bunların giriş evrakları aylık bordroları kağıt ve toner masrafı doğar.
Bizler bu masrafları kalem kalem almamız mümkün değildir. Odalarımız yıl içinde yapılan masrafları tek tek hesaplayarak Aralık ayında bir defaya mahsus tavsiye niteliğinde açıklar. Bizler bu ücretleri Dijital Dönüşüme uyum ve Hizmet Giderleri katılım payı olarak toplarız. Bazen aldığımız bu ücretlerden müşterinin iş yükü ve evrak yoğunluğundan dolayı zarar ederiz. E- defterlerin saklanma, entegratör maliyetleri ve bunların saklanması sorumlulukları da mükellefe aittir. Ancak mali müşavirler bu yükü de üstlenerek ekstra hizmet vermeye çalışmakta ve ekstra giderlere katlanmak zorunda kalmaktadır.”