Gazipaşa Hepimizin Platformu, askıya çıkarılan ‘Revizyon İmar Planı’ ile ilgili Gazipaşa Belediyesi’ne itiraz dilekçesi sundu.
GAZİPAŞA’DA tepkilere yol açan ve askıya çıkarılan iki ‘Revizyon İmar Planı’ hakkında, Gazipaşa Hepimizin Platformu tarafından Gazipaşa Belediyesi’ne itiraz edildi. Antalya Büyükşehir Belediye Meclisi ve Gazipaşa Belediye Meclisi’nden geçen karara itiraz eden platform, yazılı basın açıklaması yaptı. ‘Gazipaşa Hepimizin Platformu’ adına Güldane Şahin tarafından yapılan basın açıklamasında şu ifadelere yer verildi: “Gazipaşa Hepimizin Platformu olarak Antalya Büyükşehir Belediye Meclisinin 07.08.2023 tarih ve 612 sayılı kararıyla “Gazipaşa Belediye Meclisinin 03.07.2023 tarih ve 79 sayılı kararı ile uygun bulunan, Aydıncık, Beyobası, Cumhuriyet, İstiklal, Pazarcı, Yeni, Bakılar, Koru, Ekmel ve Macar Mahallelerini kapsayan alana ilişkin hazırlanan 1/1000 “ Ölçekli Uygulama İmar Planı Revizyonu” ve aynı tarihte 613 sayılı kararıyla kabul edilen 2 mahalle ile ilgili ‘Uygulama İmar Planı Değişikliği’ Belediyesinden geldiği şekliyle, oylamaya katılanların oy çokluğu ile kabul edilmiştir. Kamu yararına, şehircilik ilkelerine, planlama usul ve esaslarına aykırı olan bu iki revizyon planına ilişkin itirazlarım ve revizyonların iptal edilmesine karar verilmesi istemim hakkında Gazipaşa İlçesinde uygulanmakta olan ilçenin İmar Planı üzerinde iki ayrı bölgede Revizyon İmar Planı hazırlanmış, ilçe ve büyükşehir meclislerinde onaylanmıştır ve şu anda 1/1000 ölçekli yeni revizyonlar askı sürecindedir. Bu revizyonlara açıkladığım nedenlerle itiraz ediyoruz.
“VERİMLİ TOPRAKLARI İLGİLENDİREN BU KARARA İTİRAZ EDİYORUZ”
Revizyon Planlar hazırlanırken ve ilçe meclisinde oylanacağı güne kadar hangi nedenlerle bir revizyon planlamasına gidildiği halkla hiçbir ortamda paylaşılmadığı gibi, hem ilçede, hem büyükşehirde kamuoyuna ve oy kullanacak olan meclis üyelerine, oylama günü de dahil olmak üzere, tüm ilçeyi ilgilendiren 1/1000 ölçekli revizyon planlarla ilgili yazılı hiçbir evrak, plan, plan açıklama raporu sunulmamıştır. Dolayısı ile hem ilçe meclisinde, hem büyükşehir meclisinde ilgili planlar karara bağlanırken karar vermek için gerekli bilgilerden yoksun olarak meclis üyelerince ilgili maddeler karara bağlanmıştır. Bu durum yerel yönetimlerde, kent yönetiminde etik bir sorun olduğu gibi yasal olarak da sorunlu bir durumdur. Bir ilçenin bütününü, ülkenin verimli tarım topraklarını ilgilendiren bu kararın bu şekilde alınmasına itiraz ediyoruz.
Bu revizyon planlarla, tarımsal kimliğini koruyan, yoğun tarımsal üretimin yapıldığı özellikle Bakılar ve Koru bölgesinde önemli değişiklikler olmaktadır. Nüfusu hızla artan dünyada sağlıklı gıdaya erişimin zaman geçtikçe zorlaştığı, tarımsal üretimin, verimli toprakların ne kadar değerli olduğu çok daha iyi anlaşılmaktadır. Bakılar ve Koru bölgesi ilçe içinde çok geniş bir alanı kapsamaktadır ve özünde tarım alanı olan bu topraklar Gazipaşa Belediye Meclisi’nin 01.03.2006 tarih ve 063 numaralı kararıyla “Toprak koruma kurulu kararı” olmadan, ama bununla birlikte “Tarım alanı yapılaşma koşullarını korumak kaydı ile” tarım alanından çıkartılmış ve düşük yoğunluklu konut alanı yapılmıştır. Yani bölge, bugüne kadar, değişmeyen parsel büyüklükleri ve dokusu ile tarımsal üretimini devam ettirirken, yapılaşmada da “Tarım alanı yapılaşma koşullarını” resmi olarak korumuştur.
“TOPRAK KORUMA KURULU RAPORU YOK”
Geçtiğimiz aylarda Gazipaşa Belediyesine, 2006 yılında alınan bu meclis kararıyla bu alanların tarım alanı vasfından çıkarılırken, toprak koruma kurulu kararı olup olmadığı, toprak koruma kurulu kararı olmadan bu kararın geçerli olup olamayacağı resmi olarak bilgi edinme yasası gereği sorulmuş, ancak verilen yanıtta bu kararın olduğuna dair bir bilgi alınmamıştır. Yani Gazipaşa Belediyesinin şu andaki ilgili birimleri çok geniş bir alanın tarım alanından toprak koruma kurulu kararı olmadan çıkartıldığını bilmiyorduysa bile bu dilekçeye yanıt verirken öğrenmiş olmaları gerekirdi. Durum böyle iken Gazipaşa Belediyesinden beklediğimiz halen yoğun tarımın yapıldığı bu bölgenin statüsünü yeniden eskisi gibi “tarım alanı” yapmalarıdır. İlçenin plan dahilindeki tüm tarım alanlarının ‘‘tarım alanı vasfından çıkarılması’ yönünde alınan bu meclis kararında Toprak Koruma Kurulu raporu olmadığı anlaşılmaktadır. O dönemde alınan bu kararda “toprak koruma kurulu” kararı olması gerekmektedir. Toprak koruma kurulu olmadan alınan 2006 yılına ait bu meclis kararının yasal olmaması gerekir. Kaldı ki bir meclisin bir görüşün ardına sığınıp böyle bir karar alıp alamayacağı da sorgulanmalıdır.
“BÖLGENİN TARIMSAL KİMLİĞİ BİTECEK”
İlçenin tüm bu tarım alanlarına değişik oranlarda emsaller verilen, ticari alanlar yaratılan şimdiki revizyon imar planlarında Tarım İl Müdürlüğü Kararı vardır. Ama önceki meclis kararlarında Toprak Koruma Kurulu kararı olmadığı için Tarım İl Müdürlüğü Kararı da geçerli olmaması gerekir. Üst ölçekli planlarda bu alanlar tarım alanı mıdır? Değilse vasfı nedir? Eğer üst ölçekli planlarda bu bölgeler Tarım alanı ise, alt ölçekli planlarda konut alanı olması yasal mıdır? Bu revizyon planlarla Bakılar ve Koru bölgesinde, şu anda minimum 1 ve 2 dönüm olan tarımsal üretimin devam ettiği parsellerin küçültülerek arsa yapılmasına, bu verimli topraklara yeni yollar açılmasına, “bir tarım parseline bir ev” koşulunun değiştirilerek bağımsız bölüm sayısının arttırılmasına, uygulanmakta olan K ve T tarım alanı yapılaşma koşulları yerine bölgeye daha yüksek ve farklı oranlarda emsaller verilmesine, bölgenin tarımsal kimliğini tümden bitireceği için itiraz ediyoruz.
Bölgede tarım alanı yapılaşma koşullarını koruyan yol boylarına hiç de ihtiyaç olmadığı halde ticari alanlar oluşturulmuştur. Revizyonların 1/5000 plan açıklamalarında da okuduğumuz yol boylarında DSİ sulama kanalları ile çevrili, tarımsal üretimin devam edebilmesi için minimum 2 dönüm olabilen sulu ürün arazileri ticari alanlara çevrilmiştir. Tüm bunlar ilçenin verimli tarım topraklarını imara, betonlaşmaya açmaktır. Ayrıca bu ticari alanlar zamanla iç bölgelere de baskı yapacak, yan mahalledeki yüksek oranlı emsaller örnek gösterilecek ve zamanla hep daha yüksek inşaat oranları istenecektir. Şu anda “tarım alanı yapılaşma koşulları” uygulanmakta olan bu geniş bölgenin bütününün revizyon planlarla dokusunun değiştirilmesine, dünyada artık gözbebeğimiz gibi korumamız gereken tarım alanlarımıza ticari bakış açısıyla, rant getirecek arsa gözüyle bakılmasına itiraz ediyoruz.
“PLANLARIN KESİNLEŞMESİNE İTİRAZ EDİYORUZ”
Bu bölgelerin bitişiğindeki özellikle Pazarcı Mahallesinde 10 katlı binalarla ilçenin geldiği betonlaşma durumu ortadadır. Bu 10 kat izni de, bölgesine ve emsal oranına göre bir ayrım yapmadan yine bir meclis kararı ile bütün ilçeyi kapsayacak şekilde alınmıştır. Dolayısı ile Koru ve Bakılarda tarım alanı yapılaşma koşullarından, arsanın büyüklüğüne göre 10 kata kadar yapılaşmanın önü açılmaktadır. Özellikle Bakılar ve Koru bölgesinde, revizyon alanının denize en yakın yol boyuna ticaret kararı getirilmiş, bu kararla oluşacak yüksek katlı binalar verimli tarım topraklarımızı kaybetmemizle birlikte, görsel beton kirliliğinin yanında o bölgenin tamamının deniz havasını da kesecektir. Bu durum bölgenin iklimini bozacak, tropikal üretime çok uygun topraklarımızda yetişen ürün koşullarını olumsuz yönde değiştirecektir. Tüm imar planımızın sağlık tesisleri, yeşil alanları, kültürel tesisleri gibi sosyal donatı alanları sembolik rakamlara bile ulaşamayacak kadar düşüktür. Dolayısı imar planımız üzerinde artan her emsal oranı, artan nüfus olacağından bu sosyal donatı alanları daha da yetersiz hale gelecektir. 1/1000 ölçekli plan revizyonlarının plan açıklama raporu bu planlar onaylanırken açıklanmamıştır. Dolayısıyla ilçenin bütününü kapsayan diğer bölgelerde hangi değişikliklere gidildiğini öğrenememekteyiz. Bu nedenle de bu planların kesinleşmesine itiraz ediyoruz.
“TOPLU İŞ YERİ ALANLARI KARARINA İTİRAZ EDİYORUZ”
Ayrıca Burhan ve Sarıağaç bölgesinde yapılan düzenlemeye de kıyıya çok yakın alanlara, koruma amaçlı imar planları sınırlarının hemen bitişiğinden başlayarak, tarım yapılan alanlara, o bölgedeki iki çayın kıyıları gibi çok özel korunması gereken bölgelere yoğun bir şekilde “toplu işyeri alanları” kararı getirilmesine itiraz ediyoruz. Tüm bu nedenlerle, ülkemizde çok özel bir iklime sahip, açıkta muz üretiminin yapılabildiği, yoğun sebze ve meyve yetiştirilen, tropikal meyvelerin üretildiği, zeytin bahçelerinin olduğu bu bölgeleri ilgilendiren bu revizyon imar planlarına itiraz ediyoruz. 2006 yılında alınan yukarıdaki meclis kararının yasal olup olmadığının araştırılmasını istiyoruz. Bu meclis kararı yasal değilse ki öyle görünüyor, Tarım İl Müdürlüğünün verdiği görüş yazısı da hükmünü yitirecektir. Kaldı ki Cumhuriyet Halk Partili yerel yönetimlerden beklediğimiz tarım alanlarının hatalı meclis kararları dayanak yapılarak yok edilmesi değil, hatalı meclis kararlarından tarım alanlarımızı koruyarak geri dönülmesidir. Bakılar ve Koru alanlarının yeniden tarım alanı yapılmasıdır. Tüm bu nedenlerle askıdaki ilçenin bütününü kapsayan Revizyon İmar Planlarına itiraz ediyoruz.” >Vildan RENDE